پلیس، از واقعیت جامعه تا قاب تلویزیون

محمدصادق عابدینی؛
کدام‌یک از مخاطبین فیلم‌های‌پلیسی صحنه‌هایی مانند به گروگان گرفتن همه‌ی افراد حاضر در مرکز خرید و تیراندازی جنون‌وار و بی‌هدفی که در یکی از قسمت‌های سریال «سقوط آزاد» شاهد آن بودیم را از نزدیک دیده است؟ اغراق بسیار، بلای جان باورپذیری فیلم‌های پلیسی است و می‌تواند محرکی برای افراد ماجراجو و تبهکاران خرده پا باشد.
گروه فرهنگی-اجتماعی برهان/محمد صادق عابدینی؛ تا پیش از این عادت داشتیم در فیلمها و سریالهایی که با محوریت پلیس یا با حضور پلیس در متن داستان ساخته میشوند با پلیسهای لطیف، رقیق الروح و ملیحی روبهرو شویم که هیچ گاه عصبی نمیشدند. همه کظم غیض میکردند و در مقابل توهین و حتی تهدید خلافکاران هیچ وقت از دایرهی خونسردی و ادب خارج نمیشدند.
 

ادامه مطلب ...

آرمان‌شهر شیعی؛ «عینی» یا «ذهنی»؟!


«سعید حجاریان» با مقایسه‌ی آرمان‌­شهر شیعی و غربی، به بیان تفاوت آن دو پرداخته و این ادعا را پیش می‌کشد که آرمان‌شهر غربی‌­ها از «واقع‌­گرایی» و «عقلانیت» بر می‌خیرد، حال آن‌­که آرمان‌شهر شیعی، محصول «خیال‌­بافی» و «واقعیت‌گریزی» است!

گروه سیاسی برهان/ مهدی جمشیدی؛ دکتر «سعید حجاریان» در یادداشتی با عنوان «مقایسهی آرمان ­شهر شیعی و غربی: آرمان ­شهر ما، آرمان ­شهر آنها»، کوشیده به بیان تفاوت آرمان ­شهر[1] ساخته و پرداخته شده در تفکر شیعی با آرمان­ شهر تعریف شده در سنت نظری غرب بپردازد.

ادامه مطلب ...

ریشه‌های انحراف تفکر اقتصادی غرب چیست؟


ریشه‌های انحراف تفکر اقتصادی در غرب را شاید بتوان قبل از هرچیز، در عدم پایبندی به اخلاق اقتصادی دانست؛ ریشه‌ی کاپیتالیسم در ماکیاولیسم اقتصادی است. فلسفه‌ای که به موجب آن، تنها منافع و خواسته‌های مادی مد نظر بوده و کاربرد هر وسیله‌ی مشروع و یا نامشروعی را برای دستیابی به هدف توجیه می‌کند.
گروه اقتصادی برهان/ دکترمحسن صمدی؛ درغرب چه می‏گذرد؟ بن بست قابل پیش‏بینی در اقتصاد غرب

ادامه مطلب ...